5 cech dobrej aplikacji mobilnego BPM

Mobile-Applications

W poprzednich wpisach przedstawiałem m.in. czym jest BPM, jakie są korzyści z jego korzystania przy pomocy urządzeń mobilnych, a także poruszyłem tematy okołorynkowe. Nadszedł czas na określenie czym powinna się odznaczać dobra aplikacja służąca do realizacji zdalnych zadań związanych z Business Process Management (BPM).

Zakupienie aplikacji pozwalającej na zdalny dostęp do dokumentów i procesów biznesowych w firmie ma sens tylko wtedy, kiedy użytkownicy faktycznie będą chcieli z niej skorzystać. Nie ma nic bardziej irytującego niż software, który jest nieintuicyjny, wadliwy i powolny. Wówczas zamiast przyspieszać określone czynności, będzie wywoływał u użytkownika poczucie frustracji.

Dlatego też przed wyborem konkretnego rozwiązania, warto wziąć po uwagę szereg czynników:

1. Interfejs – przede wszystkim musi być prosty i przejrzysty. Na ekranie smartfona liczba dostępnych opcji musi być bardzo starannie wyważona i muszą zostać one rozmieszone w odpowiednich miejscach. Np. w sposób, który uniemożliwi osobom z dużymi palcami, kliknąć „akceptuj”, zamiast „odrzuć” na fakturze wartej 10 000zł…

2. Prostota – z założenia aplikacje mobilne, a szczególnie te związane z Business Process Management, mają oszczędzać czas ich użytkowników. Dlatego też wszelkie czynności jakie się przy ich pomocy wykonuje, powinny być realizowane szybko i w łatwy sposób. 10 ekranów przejścia by uzyskać żądany efekt to stanowczo za dużo.

3. Dostępność – mamy już ładną i prostą aplikację…szkoda, że jest tylko na BlackBerry, którego posiada 5 ze 120 zatrudnionych pracowników firmy. W wyborze rozwiązania trzeba się także kierować jego wsparciem dla różnych systemów. Ideałem byłoby gdyby aplikacja była dostępna na Androida (ok. 68% rynku), iOS-a (19%) i Windows Phone (na razie tylko 3%, ale prognozowany jest wzrost do 12% w następnych latach). To zapewni, że zdecydowana większość naszych pracowników będzie w stanie z aplikacji skorzystać

interfejs mobilnego BPM jest ważny

4. Funkcjonalność – dobra aplikacja powinna przede wszystkim spełniać swoje zadanie. Dlatego o ile odtwarzacz mp3 byłby fajnym, ale zbędnym dodatkiem, o tyle np. możliwość delegowania własnych zadań (w trakcie gdy jesteśmy choćby na urlopie), będzie dokładnie tym czego użytkownik od aplikacji oczekuje. Należy zadbać, aby możliwe było realizowanie szerokiego wachlarza, głównie prostych czynności, z którymi spotykamy się na co dzień

5. Bezpieczeństwo – nie można z tym wachlarzem jednakże przesadzić. Krytyczne dla firmy dokumenty i procesy powinny być realizowane w jej wewnętrznej strukturze. Urządzenia mobilne mają to do siebie, że łatwo jest zgubić, a także… ukraść. A w przypadku, gdy leniwy użytkownik ma zapisane swoje hasła dostępowe, katastrofa jest na wyciągnięcie ręki.

Podążanie za powyższymi wytycznymi pomoże Ci w znacznym stopniu uniknąć największych bolączek obecnych aplikacji dla mobilnego BPM. Warto o tym pamiętać szczególnie w kontekście faktu, że wybór aplikacji często jest powiązany z wyborem całej platformy, która wykorzystywana będzie stacjonarnie. Dlatego jeśli mobilność ma w Twoim przypadku duże znaczenie, musisz rozważyć szereg czynników, które decydują o sukcesie konkretnego rozwiązania mobilnego BPM.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.